søndag den 24. marts 2013

Forårsfødselar og mudcake


Selvom der ligger sne alle vegne og temperaturen siger KOLD, så var det nu en ganske dejlig dag at invitere til forårsfødselsdag kl. 12 til spaghetti og kødsovs med kaffe og kage til dessert. Rasmus' egne valg.

 
 
 
Jeg har efterhånden lavet denne kage rigtig mange gange, og kan varmt anbefale den. Den er forholdsvis nem at lave, og kan opbevares, siges der, op til to uger i køleskabet. (Det er ikke min egen opskrift)
Den er også super lækker i en lagkage som et supplement til to lyse bunde f.eks.
 
Here it goes:
220 g smør
220 g mørk chokolade
6 tsk frysetørret kaffe
160 ml vand
250 g hvedemel
50 g kakao
1 tsk bagepulver
½ tsk natron
480 g sukker
4 æg
7 tsk olie med neutral smag
110 ml kærnemælk
Smør, chokolade, kaffe og vand kommes i en lille gryde sammen og varmes langsomt op under omrøring til en ensartet masse. Flyt gryden væk fra varmen.

Bagetid:

B
ages ved 160 °C i cirka 1 time og 45 minutter midt i ovnen. (Min får dog max 1 time og 30 minutter, da jeg hellere vil have den lidt brownie agtig, end tør) Test om kagen er færdigbagt ved at stikke et grillspyd eller lignende i kagen og check om der hænger dej ved når du trækker det ud.
 
Tip: Lad ovndøren stå på klem det første kvarter for at forhindre at kagen hæver op i en spids.

 
I gårsdagens anledning havde jeg valgt at pynte med vaffelrør og M&M's og Maltesers. Først smurte jeg dog de kolde kager op med en kakaosmørcreme, så vaflerne kunne sidde fast. Kagen opbevares forøvrigt på køl. Synes dog rørene var lidt for høje til kagerne, så der røg ca. 2 cm. af hvert rør, men hey, de smager ligeså godt her dagen efter!
Man kunne også pynte med Kit Kat eller temperere noget chokolade og lave et bånd eller gitter om kagen, men det må blive en anden god gang :-)



De sørgelige rester blev afhentet af min søde veninde Sine idag - min menneskelige skraldespand, som hun kalder sig selv :-)


14 kommentarer:

  1. Tillykke med ham smukke. Lækker lækker kage, den skal afprøves! Ikke at jeg sådan elsker kage (NOOOOOOT) Måske jeg skal bage den i morgen tidlig. Nu er jeg virkelig lækkersulten, men kl. er også snart 21 og vi har ikke fået aftensmad endnu....

    SvarSlet
    Svar
    1. Den ER virkelig også lækker, men meget tung, så man spiser ikke 2-3-4-5 stykker som man plejer :-D
      God bedring med Emil :-(
      Kh. Maria

      Slet
  2. Nej, hvor ser den lækker ud den kage! Super god ide med vafflrørerne :-)
    Tillykke til den unge mand og i må have en rigtig dejlig påske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Charlie - også en dejlig påske til dig og dine :-)
      Kh. Maria

      Slet
  3. Tillykke med ham og hvor er din kage blevet flot! Jeg skal prøve at lave sådan en.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja prøv den - jeg kan kun anbefale den - specielt hvis man er vild med chokolade (som mig) :-)
      God påske!
      Kh. Maria

      Slet
  4. Hold op, den ser god ud!

    Jeg har lige opdaget din blog, så opskriften er nu gemt, og du har fået en ny fast læser ;-)

    Og tillykke med sønnike.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frk. Struds
      Velkommen til og tak for de søde ord :o) Du skulle prøve at lave den en dag - den er go!
      Ha en dejlig dag!
      Kh. Maria

      Slet
  5. Mmmmm hvor ser den kage lækker ud!! Jeg bliver jo helt lækkersulten fra morgenstunden! :D
    Og stort tillykke til Rasmus!
    Jeg har hermed meldt mig som fast læser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette
      Mange tak for din hilsen - og velkommen til Abeslottet :o)
      KH. Maria

      Slet
  6. Hvor ser det hyggeligt ud! Og kagerne ser virkelig bare enormt lækre og smukke ud (:

    - Kit

    SvarSlet
  7. Ejjj hvor en lækker kage............hold da op, blev helt sulten:)
    Du har vundet en give away på bloggem, hvis du lige sender din mail på mamalola@hotmail.dk
    Hilsner Vicki

    SvarSlet
  8. Hej Maria!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet