søndag den 1. juli 2012

Hyldeblomster og 3-årig pige

Maria, det er to uger siden du har blogget...

Min lillesøster er efter mig, og jeg er tilbøjelig til at give hende ret - der er gået for lang tid, men aftalen imellem mig og mig er, at bloggen ikke skal stresse mig, og tiden har bare ikke været der, desværre. Lysten er der dog :-)

Sidste år til Albertes fødselsdag skabte jeg en tradition (hvis man kan kalde det en tradition, når det ikke er sket før?), hvor jeg serverede hjemmelavet hyldeblomstsaft som velkomst til hendes 2-års fødselsdag, og det samme skulle naturligvis ske i år, og årene fremover.

Min søde mor havde spottet et godt sted med hyldeblomster, så hun var så sød at plukke en KÆMPE portion til mig, og så blev de ellers ordnet og klippet og lagt "i blød" med vand, økologisk rørsukker, økologiske citroner og lidt citronsyre. Der var så mange, at jeg nu også har tre poser i fryseren, så jeg kan lave endnu mere saft. Yay!

Der kom ca. 6 liter koncentreret saft ud af det, og sidste portion "hyldeblomstskrald" fik hældt en flaske vodka over sig, som stod og trak et par dage ;-)

I torsdag fyldte mindstemusen 3 år, en dag som hun (vist) havde glædet sig til, men da den endelig oprandt, var det ikke helt så fantastisk, og hun havde større fornøjelse af, at mormor havde fødselsdag dagen efter! Skøre skid :-)

Igår fik vi så fejret hende med maner sammen med hele familien. Vejrguderne viste sig fra deres bedste side, og vi trodsede fredagens skybrud og havde en skøn dag med brunch indendørs (bordet blev dækket fredag aften dag himlen viste tænder), men vi nød til gengæld kagen i haven. Ren lykke for både store og små.

Alberte 1 dag gammel og det var VARMT!
Fødselaren afprøver sin nye gynge - i Bambikjole fra Oline Art
Dårlig mobilkvalitet igen igen :-(
Pynt til fødselsdagskagen, som I snart får lov at se :-)
Svigermor tømte lige sin have for bonderoser - I like!
 

3 kommentarer:

  1. Stort tillykke med hende, skønt med en god dag... Sidder lige og drømmer om det hjemmelavede hyldeblomstsaft... Uhm...

    Ha en dejlig søndag

    Kh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anita :-)

      Ja saften er også helt eminent - mere sommer bliver det ikke (når det kommer til saft i hvert fald:-))

      Nyder du ferien?

      Kh. Maria.

      Slet
  2. Hej Maria!! Tak for en dejlig fødselsdag i går! Kagen og saften var top lækker :-) Jeg fortryder helt at jeg ikke spiste og drak dobbelt portion. Hav en dejlig solskins søndag :-)

    SvarSlet